Berbekam


Assalamualaikum dan salam sejahtera. Apa khabar para pembaca sekalian?

Topik perkongsian kali ini adalah berkaitan salah satu daripada amalan penjagaan kesihatan yang diamalkan oleh Rasullullah S.A.W iaitu berbekam. Apakah itu berbekam?



Berbekam ataupun dalam bahasa arabnya al-Hijamah (الْحِجَامَةُ) diambil daripada kata perbuatan Hajam (حَجَمَ) yang bermaksud bermaksud menyedut, dan bekam bermaksud menyedut darah dan mengeluarkannya daripada badan. Terdapat banyak hadith yang menceritakan berkaitan berbekam, antaranya ialah:

Sabda Rasullullah S.A.W:

خَيْرُ مَا تَدَاوَيْتُمْ بِهِ الْحِجَامَةُ

Maksudnya: “Sebaik-baik pengubatan yang kalian gunakan adalah bekam.”

 

Daripada Abdullah bin Abbas:

حجم النبيَّ صلَّى اللهُ عليهِ وسلَّمَ عبدٌ لبني بياضةَ . فأعطاهُ النبيُّ أجرَه . وكلَّم سيدَه فخفَّفَ عنهُ من ضريبتِه ولو كان سُحتًا لم يُعطِه النبيُّ صلَّى اللهُ عليهِ وسلَّم

Maksudnya: “Nabi SAW pernah berbekam oleh seorang hamba kepunyaan Bani Bayadhah. Maka Nabi SAW memberinya upah dan Nabi SAW bercakap dengan tuannya agar meringankan tugasnya”. Jika berbekam ini adalah haram, tentu Nabi SAW tidak memberikannya upah

Rasulullah SAW pernah berbekam dan ia dilakukan oleh Abu Taibah. Kemudian Rasulullah SAW memberinya 2 gantang makanan. Adapun tempat berbekam sebagaimana yang diriwayatkan daripada Abdullah bin Malik bin Buhainah RA, bahawa Rasulullah SAW berbekam di kepalanya:

أنَّ رَسولَ اللَّهِ صَلّى اللهُ عليه وسلَّمَ احْتَجَمَ بلَحْيِ جَمَلٍ مِن طَرِيقِ مَكَّةَ، وهو مُحْرِمٌ، في وسَطِ رَأْسِهِ.

Maksudnya: Sesungguhnya Rasulullah SAW berbekam di tengah kepalanya ketika berada di Lahyi Jamal semasa dalam perjalanan ke Makkah dan baginda berada di dalam keadaan ihram.

 

Selain itu, Rasullullah juga pernah berbekam di leher dan diantara kedua bahunya. Daripada Abdullah bin Abbas, bahawa Nabi SAW bersabda:

احتجم النبيُّ صلَّى اللهُ عليهِ وسلَّمَ في الأخدعَيْنِ وبَينَ الكَتِفَيْنِ

Maksudnya: “Nabi SAW pernah berbekam di lehernya dan juga di antara dua bahunya”.

 

Antara faedah berbekam ialah:

  • Membuang darah bertoksik yang ada di bawah permukaan kulit.
  • Melancarkan peredaran darah selain membuang angin dalam badan yang menimbulkan rasa tidak selesa.
  • Meringankan otot yang kejang.
  • Mengatasi ketegangan berpanjangan.
  • Membebaskan angin kotor dan toksik dalam badan.

 

Dari perpektif sains kebaikan berbekam adalah seperti berikut:

  • Detoksifikasi.

Pengeluaran darah kotor ketika rawatan bekam adalah satu proses pembuangan racun/toksin/bahan kimia/sel darah merah yang mati dari pada sistem tubuh badan. Bahan-bahan tadi jika tidak dibuang akan menyebabkan 1001 penyakit pada manusia.

  • Merangsang pengeluaran zat antibodi.

Ketika proses rawatan bekam, jaringan kulit yang dibekam mengalami kerosakan akibat tusukan jarum bekam. Kerosakan ini direspon tubuh dengan penghasilan sel T (zat antibodi tubuh) untuk mencegah adanya jangkitan di lokasi pembekaman. Lokasi pembekaman yang merupakan titik akupuntur terhubung dengan organ-organ tertentu.

Zat antibodi itu ternyata disalurkan tidak hanya ke lokasi pembekaman, namun juga ke lokasi organ-organ yang terhubung dengan titik akupuntur pembekaman tersebut. Berlakunya pembasmian kuman-kuman patogen yang selama ini menyebabkan penyakit. Dengan demikian kuman mati dan organ pun dapat berfungsi secara normal. Inilah yang mengakibatkan terjadinya proses penyembuhan.

 

  • Merangsang pengeluaran regenerate hormone.

Pada proses rawatan bekam, jaringan kulit yang dibekam mengalami kerosakan sel-sel dan jaringan akibat tusukan jarum bekam. Kerosakan ini direspon tubuh dengan penghasilan “regenerate hormone” untuk memperbaiki kerosakan jaringan dan sel di lokasi pembekaman serta organ dalaman terdekat pada lokasi pembekaman itu juga.

 



Berbekam merupakan mukjizat perubatan sunnah. Kesembuhan penyakit setelah proses berbekam adalah satu mukjizat,ini kerana apa sahaja perintah Rasulullah SAW dalam kaedah perubatan (hadis) sudah tentunya ada jaminan kesembuhan daripada Allah SWT.

Hukum berbekam adalah sunnah secara mutlak. Iaitu sesiapa sahaja yang melakukan akan mendapat ganjaran samada ia berhajat padanya ataupun tidak. Namun begitu, berbekam adalah satu tuntutan terhadap sesiapa yang memerlukannya dan Nabi SAW juga telah mengatakan sedemikian. Jika orang yang sakit berbekam dengan pembekam yang berautoriti kerana beramal dengan apa yang dinasihatkan dan diajar oleh Nabi SAW maka perbuatan tersebut akan mendapat pahala daripada Allah SWT tanpa syak lagi. Manakala bagi sesiapa yang tidak memerlukannya maka tidak dikenakan apa-apa padanya. Wallahua`lam.

Comments

Popular posts from this blog